Chevron utvecklar sin första gröna vätgasanläggning i Kalifornien

Teamet vid Chevrons Lost Hills-anläggning i Kalifornien kontrollerar solpanelerna som ger elektricitet till oljefältet och snart även väteproduktionsanläggningen. En av Chevrons långvariga anläggningar i Kaliforniens San Joaquin Valley tar på sig en ytterligare roll. I mer än ett sekel har företagets Lost Hills-fält producerat olja och gas. Nu, genom att dra nytta av sitt 29 megawatts solfält, kommer Lost Hills också att börja producera vätgas. Foto: Chevron

Chevron har avslöjat planer på att bygga sin första anläggning för grön vätgas vid Lost Hills oljefält i Kern County, södra Kalifornien. Detta ambitiösa projekt markerar ett betydande steg mot hållbar energiproduktion för det amerikanska oljebolaget.

Anläggningen, som beräknas vara i drift från början av 2026, kommer att producera upp till 2,2 ton vätgas per dag med hjälp av en 5MW elektrolysör. Den gröna vätgasen kommer att genereras genom att utnyttja kraft från en befintlig 29MW solcellspark, vilken uppskattas tillgodose 80 procent av oljefältets årliga energibehov. Chevron planerar att använda "icke-dricksbart" vatten, en biprodukt från verksamheten vid oljefältet, som inte är lämplig för konsumtion men fortfarande kan användas som råmaterial för produktion av grön vätgas.

En rättslig tvist

Projektet vid Lost Hills är avsett att förse ett nätverk av vätgasstationer i Kalifornien. Chevron och det japanska oljebolaget Iwatani har tidigare kommit överens om att gemensamt utveckla 30 vätgasstationer i delstaten fram till 2026. Trots att Iwatani på sin webbplats anger att fyra vätgasstationer redan är i drift, har företaget i en rättslig tvist med teknikleverantören Nel påstått att ytterligare sex stationer varit för defekta för att kunna fortsätta drivas eller startas upp.

Chevron understryker att igångsättningen av den 5MW stora elektrolysören vid Lost Hills kommer att bero på flera faktorer, däribland att policy och regelverk på såväl federal som delstatlig nivå är "flexibla och stödjande". Detta kan hänvisa till de slutgiltiga riktlinjerna för den skattekredit på 3 dollar per kilo som erbjuds för produktion av ren vätgas, förutsatt att koldioxidintensiteten inte överstiger 0,45kgCO2e/kgH2.

Elektrolysörerna har redan levererats

På delstatsnivå kräver Kalifornien att en tredjedel av den vätgas som levereras till subventionerade tankstationer ska vara förnybar. Ett lagförslag som skulle ha infört krav på tillägg och timmatchning som en fråga om laglig efterlevnad för denna vätgas slutade att gälla i början av februari.

Medan Lost Hills-projektet blir det första som Chevron ensamt utvecklar, är det inte det första elektrolyserprojektet i oljejättens portfölj som startas. Chevron köpte i september en majoritetsandel i ACES Delta-projektet i Utah, ett 220MW-projekt med lagring i saltgrottor för 11 000 ton vätgas, som kommer att förse ett närliggande 840MW gaseldat kraftverk. Elektrolysörerna har redan levererats, med en första produktion som sannolikt startar 2025.

Chevron äger även 50 procent av en anläggning för vätgas från avfall som ska byggas i norra Kalifornien under detta år, från vilken bolaget även planerar att förse tankstationer i delstaten.

Källa: Chevrons pressmeddelande