BYD visar upp ny eBus med innovativ batteriteknik på InnoTrans 2024

BYD B12 eBus erbjuder flera olika laddningsalternativ för att möta olika behov. Laddningsportar kan placeras fram, bak, till vänster, till höger eller på toppen av bussen. Laddningshastigheterna varierar från 137 kW med en enkel pistol utan vätskekylning, till 500 kW med hjälp av en pantograf, vilket gör det möjligt att fulladda bussen på bara en timme. Bild: BYD

BYD, en global ledare inom elektriska bussar, kommer att presentera sin senaste plattform, B12 eBus, utrustad med den banbrytande Blade Battery Chassis-teknologin, på InnoTrans 2024 i Berlin. Denna mässa, som äger rum mellan den 24 och 27 oktober, blir en viktig arena för att visa upp företagets senaste teknologiska framsteg inom hållbar kollektivtrafik.

BYD:s nya B12 eBus-plattform är ett stort steg framåt inom elbussindustrin. Den nya teknologin, som bygger på Blade Battery Chassis, integrerar Lithium Iron Phosphate (LFP) batterier direkt i bussens chassistruktur. Denna integration medför flera fördelar, inklusive förbättrad termisk och strukturell säkerhet, minskad vikt och avsevärt minskad energiförbrukning.

– "Vår nya batteriteknik har klarat rigorösa säkerhetstester, inklusive Nail Penetration Test, och förbättrar fordonets strukturella integritet. Varje battericell fungerar som en strukturell balk, vilket ökar torsionsstyvheten och förbättrar fordonets stabilitet och manövrerbarhet," säger BYD i ett uttalande.

Fördelar med Blade Battery-teknologin

Blade Battery-teknologin, som nu blir standard i alla framtida BYD-bussar, ger flera fördelar. Genom att sänka fordonets tyngdpunkt med 40 % och öka lutningsvinkeln med 47 % förbättras både säkerheten och körstabiliteten. Dessutom minskar batteriets utrymmesbehov med över 50 % jämfört med traditionella batteripaket, vilket ger högre energidensitet och längre räckvidd.

– Denna batteriteknologi är mycket motståndskraftig mot extrema temperaturer och stöder ett stort antal laddnings- och urladdningscykler, vilket optimerar styrka och termisk stabilitet, förklarar tillverkaren.

Effektiva laddningsalternativ och snabbare laddningstider

– Vi erbjuder flexibla laddningslösningar som minimerar stilleståndstiden och optimerar fordonens driftseffektivitet, säger BYD.

Avancerad motor- och upphängningsteknik

Den nya B12 eBus är utrustad med dubbla hjulhubsmotorer på 150 kW vardera, vilka är de första 900V hårnålsmotorerna inom branschen. Dessa motorer kombinerar platt trådteknik med en oljefri lösning, vilket resulterar i en 15 % viktminskning och förbättrad effektleverans.

Dessutom har bussen ett aktivt upphängningssystem med elektroniskt styrda CDC-stötdämpare, som justerar dämpningen i realtid baserat på fordonets rörelsestatus.

En ledande aktör inom eBus-marknaden

BYD har sedan introduktionen av sina första elbussar 2011 vuxit till att bli en dominerande kraft inom den globala marknaden för elektriska bussar. Med över 81 000 elbussar levererade globalt, varav 5 100 är i drift eller på order i Europa, fortsätter företaget att sätta nya standarder för hållbar kollektivtrafik.

På InnoTrans 2024 kommer BYD att demonstrera sin senaste teknologi och sin långsiktiga vision för att skapa mer hållbara och effektiva transportlösningar. Besökare på mässan kommer att få en inblick i hur företagets nya Blade Battery Chassis-teknologi kan förändra framtidens kollektivtrafik och bidra till att minska energiförbrukningen och öka säkerheten på vägarna.

BYD:s närvaro på InnoTrans 2024 markerar ett viktigt steg i företagets strävan att leda omställningen mot renare och mer hållbara transportlösningar, både i Europa och globalt.

Källa: Sustainable Bus