Efterfrågan på elbilar i EU fortsätter falla – kraftiga nedgångar i Frankrike och Tyskland

Stellantis smarta instrumentbräda för elbilar. Den amerikanska biltillverkaren Ford meddelade nyligen att de slopar planerna på att producera en ny eldriven SUV, med hänvisning till en mättad marknad och svag konsumentefterfrågan. I juni hotade även Stellantis, som bildades genom sammanslagningen av Fiat Chrysler och PSA (som äger bland annat Peugeot, Citroën och Opel), att stänga sina fabriker i Ellesmere Port och Luton på grund av brittiska regeringens kvoter för nollutsläppsfordon. Foto: Stellantis

Efterfrågan på elbilar i Europa är på stadig nedgång efter ett dramatiskt försäljningsras i både Tyskland och Frankrike. Försäljningssiffror visar att endast 92 627 batteridrivna bilar registrerades i EU under förra månaden, en minskning med 44 procent jämfört med augusti förra året.

Den Europeiska Bilindustriföreningen (ACEA), som publicerade siffrorna, pekar på att fallet i försäljning främst beror på en "spektakulär nedgång" i Tyskland, där försäljningen minskade med hela 69 procent, och i Frankrike, där försäljningen sjönk med 33 procent. Dessa länder är de två största marknaderna för batteridrivna elbilar i regionen.

– Marknaden för elbilar är nu på en stadig nedgång, säger ACEA. – En kontinuerlig trend med minskande marknadsandelar för batteridrivna elbilar i EU skickar en mycket oroande signal.

Risk för miljardböter för biltillverkare

Biltillverkare står nu inför risken att drabbas av mångmiljardböter om de inte når de nya målen som har satts upp för att uppmuntra övergången till elbilar och minska koldioxidutsläppen. Även i Storbritannien finns hotet om böter för de tillverkare som misslyckas med att möta de strikta miljömålen.

Samtidigt ökar motståndet mot elbilar bland bilister. Enligt Auto Trader, en onlineplattform för bilhandel, avskräcker de höga priserna för batteridrivna bilar brittiska konsumenter. Undersökningen visade att nio av tio bilister i Storbritannien vägrar betala mer för en elbil än för en bensindriven bil.

Elbilar dyrare än fossildrivna fordon

Den genomsnittliga kostnaden för en batteridriven bil är 31 procent högre än motsvarande bensin- eller dieseldrivna modeller, med ett genomsnittspris på 51 000 pund. Den bristande efterfrågan har lett till att flera stora biltillverkare har valt att skjuta upp sina planer på att tillverka nya elbilsmodeller.

Krav på att fördröja gröna mål i EU

ACEA har uppmanat till att skjuta upp de ambitiösa miljömålen inom EU. Organisationen varnar för att vägran att förlänga målen som börjar gälla nästa år samt den planerade tidsfristen 2035 för att stoppa produktionen av bensin- och dieseldrivna bilar kan leda till "hot om mångmiljardböter, onödiga produktionsminskningar och förlorade arbetstillfällen."

Många biltillverkare står nu inför ett vägskäl, där de tvingas anpassa sig till de snabbt föränderliga förutsättningarna på marknaden. Samtidigt som efterfrågan på elbilar minskar i både Europa och Storbritannien, växer oron bland både konsumenter och tillverkare över de höga priserna och den snabba övergången till eldrivna fordon.

Källa: This is Money