Nikola i konkurs – Från hajp till skandal och slutgiltigt fall

Nikola har nu ansökt om konkurs i USA i ett försök att skydda sig från sina fordringsägare. Bolaget planerar att avveckla verksamheten och sälja sina tillgångar. Foto: Nikola Motor

El-lastbilstillverkaren Nikola har ansökt om konkurs. Efter att ha varit en av de mest uppmärksammade aktörerna på marknaden för elektrifierade fordon har företaget tappat sitt värde nästan helt. Från en börsnotering värd 29 miljarder dollar år 2020 har bolaget nu sjunkit till ett marknadsvärde på under 40 miljoner dollar.

Tidigare hade Nikola planer på att tillsammans med Iveco producera eldrivna lastbilar i Europa, men efter att bolaget drog sig ur den europeiska marknaden år 2023 tog Iveco över produktionen helt.

Konkursansökan för att skydda företaget

Bland bolagets största fordringsägare finns den tyska fordonsleverantören Bosch, som Nikola är skyldig 13,3 miljoner dollar. Bosch rankas som den tredje största fordringsägaren i konkursansökan.

Bedrägeriskandalen som skadade företaget

Nikola grundades för omkring tio år sedan som en utmanare till Tesla inom bränslecells- och batteridrivna lastbilar. Bolaget tappade dock i anseende när grundaren Trevor Milton år 2022 dömdes för bedrägeri. En amerikansk jury förklarade honom skyldig till att ha spridit vilseledande information om företagets teknik och utvecklingsstatus.

En av de mest uppmärksammade anklagelserna gällde en video från 2017, där Nikola låt en lastbil rulla nedför en backe för att ge sken av att fordonet var i drift.

Försäljningen räckte inte till

Trots att Nikola nyligen börjat leverera sina bränslecellsdrivna lastbilar räckte försäljningen inte för att skapa en hållbar verksamhet. Under det tredje kvartalet 2023 levererade företaget 88 lastbilar till återförsäljare. Efter en omfattande återkallelse på grund av brandrisk hade 78 batteridrivna fordon förts tillbaka i trafik.

Under de första nio månaderna av 2024 redovisade Nikola en förlust på över 800 miljoner dollar, samtidigt som intäkterna uppgick till endast 24 miljoner dollar.

Från miljardvärdering till konkurs

Nikola börsnoterades år 2020 i en period då elfordonshajpen var som störst. Bolaget nådde då en värdering på 29 miljarder dollar. Men efter skandaler och ekonomiska svårigheter har värdet sjunkit drastiskt till under 40 miljoner dollar.

På den europeiska marknaden hade Nikola till en början stora ambitioner genom sitt samarbete med Iveco. Efter att ha dragit sig ur Europa år 2023 tog Iveco över ansvaret för produktionen av eldrivna lastbilar.

Källa: Merkur