Personbilarna dominerade årets CES, som startade den 9 januari i Las Vegas. Bland andra har Nvidia-chefen Jensen Huang avsikt att börja tillverka nya grafikapplikationer för autonom körning i företagets elektronikfabrik.
I år reser framför allt bilbolagen till elektronikmässan i Las Vegas. Det gäller att visa upp bilar och speciellt ny teknik bland annat för autonom körning.
Nygrundade Byton från Kina har avsikt att konkurrera med Teslas elbil och andra etablerade elbilsproducenter. VW visar på mässan att man vill samarbeta med chiptillverkaren Nvidia när det gäller bilarnas artificiella intelligens. Och Uber vill också använda Nvidias teknik för robotar.
I Las Vegas presenterar bilproducenter nu sina senaste modeller. På årets CES utmanar både nykomlingar och etablerade bilföretag inte bara bilpionjären Tesla, utan även andra välkända elektroniktillverkare.
Cirka 170 000 besökare förväntas anlända till den amerikanska spelmetropolen under närmaste dagarna. Drygt 4 000 utställare från dussintals länder visar sina nya produkter på CES. Och ett av de främsta teman i år handlar om rörlighet och autonom körning, där chip- och elektronikbolagen spelar allt större roll.
På årets CES presenteras bilar som verkligen kan betecknas som ”datorer på hjul”. Dessa är utrustade med panoramautsikt som gör det möjligt att styra bilen med största tänkbara säkerhet.
Flera bilar kommer att vara utrustade med ansiktsigenkänning. De styrs bland annat med det digitala hjälpsystemet Alexa från Amazon. Funktionerna i sig utvecklas uppenbarligen också ständigt med hjälp av ny artificiell intelligens.
Kinesiska Byton presenterade en prototyp av företagets elbil, som borde vara globalt tillgänglig år 2020 för motsvarande 37 000 euro. Volkswagen har redan meddelat i Las Vegas att man kommer att digitalisera företagets "Bulli", en ny VW-buss, utrustad med artificiell intelligens för autonom körning.
Byton vill sälja sina första bilar i Kina år 2019 och från och med 2020 i hela världen. Företagets VD är den tidigare BMW-chefen Carsten Breitfeld. Tidigare chefer i Apple, Google och Tesla arbetar också för det kinesiska företaget, som har investerat mer än 200 miljoner dollar (166,04 miljoner euro) i elbilsutveckling. Företaget hör till den kinesiska Internet-gruppen Tencent. Namnet Byton härrör från "Bytes on wheels".
Byton-produktens räckvidd torde vara cirka 500 kilometer, men batteriet laddas på 15 till 30 minuter. Först utrustas bilen med ett par autopilotfunktioner, men från och med 2020 går det enligt tillverkaren att köra nästan autonomt.
Byton förenar med andra ord en mängd olika företag som vill erbjuda självgående elbilar till ett överkomligt pris. För tillfället vill samtliga tävla med Tesla.
Den amerikanska elbilstillverkaren vill framför allt erövra massmarknaden med sin modell 3. Tesla har dock varit tvungen att skjuta upp sitt produktionsmål flera gånger.
Volkswagen varumärkeschef Herbert Diess sade på CES att om några år kommer varje nytt fordon att ha en artificiell intelligensassistent för tal och gest och ansiktsigenkänning. Den nya generationen av fordon kommer att vara säkrare och bekvämare och tillgängliga för alla. Framtidens bil kan lära sig att exakt utvärdera situationer och analysera andra trafikanters beteende och därmed kunna fatta korrekta beslut.
Sandisk visade på CES upp världens minsta usb-c-sticka på 1 terabyte, vilker visar att det finns naturligtvis andra innovationer på årets Las-Vegasmässa än bara bilar.
Källa: CES