Den inledande fasen av Norges NuProShip-initiativ – som utvärderar fjärde generationens små modulära reaktorteknologier för deras lämplighet i kommersiella sjöfartsapplikationer – har avslutats. Tre SMR-teknologier har valts ut för vidare utvärdering i nästa fas.
NuProShip-projektet finansieras av Norges forskningsråd. Tillsammans med den norska fartygsbyggaren VARD stöds projektet av framstående partners, inklusive Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU), klassningssällskapet DNV, den norska sjöfartsmyndigheten, rederiet Knutsen Tankers och den spanska kärnkonsultfirman IDOM.
VARD uppgav att dess huvudsakliga bidrag innebär att integrera dessa reaktorsystem i olika fartygstyper och bedöma de tekniska utmaningarna för att möjliggöra framtida kommersiell användning av kärnkraftsdrivna fartyg.
kommersiellt lönsam nollutsläppsteknologi
Det slutgiltiga syftet med forskningsprogrammet är att utveckla en kommersiellt lönsam nollutsläppsteknologi för djuphavsfartyg som tillfredsställer alla intressenter och inte kräver några subventioner efter den initiala utvecklingsfasen.
Under projektets första fas, som började 2023 och avslutades den 31 december, bedömdes totalt 99 företag som utvecklar avancerade reaktorteknologier.
Det huvudsakliga syftet med NuProShip I var att anpassa en fjärde generationens SMR till internationella sjöfartsbehov. Den tekniska utgångspunkten var en redan godkänd design på 25–55 MW. Förutom själva kärnteknologin studerades även regulatoriska frågor, säkerhetsaspekter, fartygsdesign, underhåll, hantering av radioaktivt restmaterial och krav på besättningen.
VARD har meddelat att tre lovande SMR-designs har valts ut för en mer djupgående bedömning i NuProShip II, som kommer att pågå under de nästa två åren. Denna fas syftar till att utveckla en fungerande prototyplösning som ska testas i NuProShip III.
Reaktorkoncept från Sverige
De utvalda teknologierna är: Kairos Powers fluorsalthögtemperaturreaktor från USA som använder TRISO-bränslepartiklar (tri-strukturella isotropa), Ultra Safe Nuclear Corporations gasreaktor från USA som även använder TRISO-bränslepartiklar, samt Blykallas blykylda reaktorkoncept från Sverige som använder uranoxid som bränsle.
VARD uppgav att NuProShips andra fas kommer att utöka konsortiet för att inkludera försäkringsbolag, vilket är ett kritiskt steg för att bedöma den affärsmässiga lönsamheten med kärnteknologi inom sjöfarten.
Sjöfartsindustrin förbrukar omkring 350 miljoner ton fossila bränslen årligen och står för cirka 3 % av de globala koldioxidutsläppen. I juli 2023 godkände sjöfartsindustrin, genom Internationella sjöfartsorganisationen, nya mål för minskade växthusgasutsläpp, med sikte på nollutsläpp omkring år 2050.
Källa: World Nuclear News