Vid sitt trettonde möte i Saint-Paul-lès-Durance i Frankrike kunde det internationella fusionsexperimentet ITER:s styrande råd konstatera att konstruktionen av ITER går framåt, men att projektet är på väg in i ett skede där det kommer att bli nödvändigt att tackla tekniska utmaningar som ingen tidigare försökt sig på. ITER:s medlemsländer ska nu därför tillsammans utforma och genomföra en ny handlingsplan.
Vid mötet godkände ITER:s styrande råd dessutom två tekniska förslag som kommer att påverka den färdiga reaktorn positivt.
ITER, som kommer att bli världens största experimentella fusionsanläggning, har till uppgift att visa att drömmen om fusionskraft är uppnåelig.
I slutet av november 2013 möttes ITER:s styrande råd, med representanter från projektets medlemmar EU, Indien, Japan, Kina, Korea, Ryssland och USA, för trettonde gången i Saint-Paul-lès-Durance i Frankrike, där reaktorn håller på att konstrueras.
Utmaningar
Under mötet kunde det bland annat konstateras att alla viktiga kontrakt när det gäller anläggningsarbeten på byggnadsplatsen nu undertecknats, vilket är en viktig milstolpe. Dessa kontrakt med samarbetspartners från industrin omfattar uppförandet av både reaktorbyggnaden och resterande byggnader. Dessutom kunde alla ITER:s sju medlemmar rapportera att tillverkningen av nyckelkomponenter, som de supraledande spolarna, vakuumkärlet och kryostaten, fortskrider i stadig takt.
En intern, oberoende utvärdering av projektet som presenterades under mötet visar emellertid att ITER står inför utmaningar som det är viktigt att man tar itu med omedelbart. Det styrande rådet beslutade därför att en handlingsplan ska tas fram för hur de förändringar som föreslås i utvärderingen ska genomföras. Denna handlingsplan ska vara färdig i mitten av januari 2014 och kommer därefter att utvärderas av rådet vid ett extrainsatt möte.
Godkända förslag
Ett annat beslut som fattades vid mötet var att godkänna ett förslag om att redan från början utrusta att ITER:s reaktor med så kallade divertorer av volfram, istället för att man till att börja med utrustar reaktorn med kolfiberdivertorer för att sedan byta ut den mot volframdivertorer. Beslutet, som kommer att resultera i besparingar för projektet, baserar sig på mer än två års forskning och utveckling av volframdivertorer till ITER och lyckade experiment vid ryska Institute of Electrophysical Apparatus i Sankt Petersburg och fusionsreaktorn JET i Storbritannien.
Rådet kunde även godkänna ett förslag om att inkludera spolar, som ska förbättra fusionsplasmats stabilitet, i projektet, tack vare framsteg i spolarnas design och prototyputveckling.
Det rapporterades också under mötet att ITER:s testkonvoj lyckats med sitt uppdrag. Konvojen, med ett 800 ton tungt släp som efterliknande dimensionerna på ITER:s största och tyngsta komponenter, färdades i september 2013 de 104 kilometer som leveranserna av komponenter till ITER kommer att behöva transporteras längs franska vägar när de påbörjas under sommaren 2014.