Åtta kommuner i södra och mellersta Skåne får nu elbilsladdare med närproducerad el från Sparbanken Skånes Solcellspark. Banken sätter i samarbete med Kraftringen upp ett tjugotal publika laddare som tillskott till infrastrukturen för elfordon i Skåne. Det framgår av ett pressmeddelande.
Elbilar och andra laddbara fordon blir allt vanligare, men den så viktiga infrastrukturen med laddstationer hänger inte med i utvecklingen. Bara i Skåne ökade antalet laddbara bilar med 36 procent under det senaste året, medan de publika laddplatserna endast blev 24 procent fler. Det visar statistik som M Sverige presenterar, enligt pressmeddelandet
– I Skåne kan det fortfarande vara glest mellan laddplatserna. Nu tar vi ett initiativ för fler laddare i södra och mellersta Skåne, med förnybar el från Sparbanken Skånes Solcellspark utanför Sjöbo, säger Johan Fjelkner, vice VD på Sparbanken Skåne.
Utan eget vinstintresse, inom ramen för sparbanksidén, uppför banken minst tre laddplatser i varje kommun – i Eslöv, Hörby, Höör, Simrishamn, Sjöbo, Svalöv, Tomelilla och Ystad. Det sker i samarbete med Kraftringen som också är bolaget som tillsammans med partner kommer att sköta den löpande driften av stationerna. Planen är att laddplatserna ska etableras relativt centralt i kommunerna, där det strömmar förbi mycket trafik till den lokala handeln.
– För att fler människor ska ha möjlighet att välja elbil krävs det också en god tillgång till laddning. Genom samarbetet med Sparbanken Skåne kan vi tillsammans bygga ut laddinfrastrukturen i Skåne. Det är en viktig del i vår gemensamma strävan att ställa om till ett hållbart samhälle, säger Sezgin Kadir, VD och koncernchef för Kraftringen Energi.
Många experter menar att den allmänna bristen på laddinfrastruktur riskerar att påverka omställningen från fossila drivmedel. Enligt EU:s rekommendation ska antalet bilar per publik laddpunkt vara max tio. I Sverige och Skåne är siffran mer än den dubbla.
Sparbanken Skåne och Kraftringen har inlett dialog med berörda kommuner för att etablera laddplatserna. Målet är att de nya laddarna ska vara på plats till kommande årsskifte. Laddpunkterna blir helt publika och användarna betalar själva för elen.