Kraften flyter!

Det norska initiativet NuProShip ska välja ett fjärde generationens kärnkraftverk för sina internationella transportfartyg och Blykallas SEALER är en av fem reaktortyper som är med i den norska studien. Sjöfarten som för närvarande är dieseldriven, måste också flyta med på den gröna vågen och bli miljövänlig. Bild: Blykalla.

Kärnkraftstillverkaren Blykalla och den svenska tillverkaren av flytande plattformar Sea Technology har börjat ett projektsamarbete för att se om det kan löna sig att förlägga Blykallas små reaktorer på flytande plattformar för att kunna förse städer, hamnar och industrier med elkraft, utan att behöva belasta det befintliga elnätet. Det kan till exempel bli nödvändigt i norra delen av Östersjön när den elkrävande vätgasdrivna industrin börjar etablera sig där. Man kan också tänka sig att sådana kraftverk kan bogseras till städer som drabbats av katastrofer och behöver extra elkraft snabbt.

Av: Jörgen Städje

Flytande kraftverk behövs

Idén är inte direkt ny. Kraftverkskonceptet har tidigare fått namnet Power Barge och har utforskats av det danska kärnkraftsföretaget Seaborg i samarbete med Samsung. Ryssarna har använt metoden länge för att förse städer och gruvor vid den sibiriska kusten med kraft och Turkiet har flytande kraftverk utanför kusten vid Gambia, Guinea-Bissau och Sierra Leone, länder med erkänt dålig tillgång till el. Men vi vill inte ha rysk kärnkraft här och turkisk oljeeldad kraft är inte heller ett alternativ.

Eftersom samarbetet Blykalla – Sea Technology är helt nytt finns inga snygga konceptbilder att visa, men som exempel kan man ta Sea Technologys flytande hamnplattformar STFT, som används för att eliminera trafikstockningar i befintliga hamnar. Containertrafiken på världshaven domineras av allt större fartyg och konventionella hamnar kan inte ta emot dem. En flytande mellanstation där containrarna kan lastas om till mindre fartyg kan därför vara en lösning.

Sea Technology kallar det nya atomdrivna konceptet för Floating Nuclear-Powered Terminals (FNPTs) och fördelen är att man kan förse en stad, industri eller hamn med behövlig fossilfri kraft utan att ta upp markyta och utan att belasta det befintliga elnätet, och det fort.

Atomer på haven sedan länge

Men det är inte den enda flytande kärnkraftsplattformen genom tiderna. Redan 1959 sjösattes det kärnkraftsdrivna experimentfartyget NS Savannah. Sedan dess har det blivit både atomdrivna isbrytare och många atomubåtar. Men nu är det handelssjöfartens tur. Blykallas reaktorer har valts ut som en av fem tänkbara fjärde generationens kärnkraftverk i det norska NuProShip-projektet där man försöker hitta den lämpligaste reaktorn för kärnkraftsdrivna handelsfartyg. Sjöfarten av idag är nästan helt beroende av diesel eller olja för driften, men kommer inte att kunna komma undan kravet på en övergång till grönare alternativ.
 

b
Sea Tech Floating Terminal (STFT) är en flytande containerhamn som används för att avlasta konventionella containerhamnar. Den typen av plattformar skulle också kunna användas för Blykallas kärnkraftverk. Bild: Sea Technology.