Klimatkraven skärps och sjöfarten måste anpassa sig. Bio-LNG kan vara lösningen för att minska utsläppen och nå målet om nollutsläpp till 2050. Varför är detta bränsle en så lovande övergångslösning?
– Internationella sjöfartsorganisationen har satt målet att nå nollutsläpp av växthusgaser till år 2050. Det kräver både tekniska framsteg och nya bränslen. Bio-LNG kan fungera som en övergångslösning mellan dagens fossila bränslen och de helt utsläppsfria alternativen, skriver Wärtsilä på sin hemsida.
Vad är skillnaden mellan fossil LNG och bio-LNG?
Fossil LNG framställs ur naturgas från underjordiska källor, där gasen separeras från olja och kyls ned till flytande form. Den består huvudsakligen av metan och innehåller små mängder etan och andra kolväten.
Bio-LNG å andra sidan produceras av biometan, som framställs genom att biomassa eller avfall bryts ner. Detta gör bio-LNG till ett förnybart bränsle som drastiskt minskar växthusgasutsläppen.
Fossil LNG – Ett första steg
– Att använda fossil LNG kan minska utsläppen och hjälpa fartyg att leva upp till gällande regler. LNG reducerar svaveloxider och kväveoxider betydligt jämfört med tung brännolja. Dessutom kan LNG sänka koldioxidutsläppen med upp till tjugo procent.
Andra fördelar inkluderar:
– Flexibilitet: Fartyg med dubbelbränslemotorer kan byta mellan LNG och konventionella bränslen.
– Tillgänglighet: LNG-infrastrukturen växer globalt, vilket gör det enklare att tanka LNG i stora hamnar.
Wärtsilä: Fyra skäl att välja bio-LNG
Bio-LNG går ett steg längre och erbjuder följande fördelar:
– Lägre koldioxidutsläpp: Bio-LNG är nästan koldioxidneutralt och kan minska utsläppen med upp till åttio procent.
– Färre föroreningar: Tack vare sin renare sammansättning genererar bio-LNG mindre partiklar och har lägre svavelhalt.
– Kompatibilitet: Fartyg som redan använder LNG kan enkelt byta till bio-LNG utan några tekniska ändringar.
– Framtidssäkerhet: Fartyg med LNG-motorer kan enkelt konverteras till att använda framtida, utsläppsfria bränslen som grön ammoniak eller vätgas.
Utmaningar och lösningar
Trots fördelarna har bio-LNG sina begränsningar. Produktionen är beroende av organiskt avfall, vilket kan begränsa tillgången. Men enligt studier kan bio-LNG täcka upp till tre procent av sjöfartens energibehov år 2030, och denna siffra väntas öka till tolv procent år 2050.
– Det är inte ett nollutsläppsbränsle, men bio-LNG är en viktig del av vägen mot nollutsläpp. Forskning och utveckling inom teknik som minskar metanutsläpp från motorer pågår för att göra bränslet ännu bättre.
Hur kommer man igång med bio-LNG?
Fartyg som redan använder fossil LNG kan byta till bio-LNG utan tekniska modifieringar. Detta gör bio-LNG till en enkel och kostnadseffektiv lösning för att minska utsläpp omedelbart.
– Bio-LNG är tillgängligt idag och kan hjälpa sjöfarten att nå målen för framtiden. Det är en bro till en grönare sjöfart som alla kan dra nytta av, skriver Wärtsilä på sin hemsida.
Källa: Wärtsilä